Marta Pilat Zuzankiewicz, Tradición litánica en la obra de Lope de Vega, „Hipogrifo” 4 (2016), nr 2.
W okresie kontrreformacji litanie adresowane do Matki Bożej, Najświętszego Imienia Jezus i Najświętszego Sakramentu odgrywają istotną rolę na terenie liturgii, służąc także za inspirację dla poetów religijnych, takich jak Lope de Vega. By ustalić wpływ tych modlitw na wiersze autora, posługujemy się w artykule dwoma komplementarnymi metodami zaproponowanymi przez José Lebrero Fradejasa i Witolda Sadowskiego oraz odpowiednio pojęciami „formy litanijnej” i „wiersza litanijnego”. Umożliwiają one analizę struktury formalnej i tematycznej zawartości tych utworów. Koncentrujemy się także na głębokiej wiedzy poety na temat tradycji mariologicznej, chrystologicznej i eucharystycznej, które odzwierciedlają się w jego kompozycjach.
Wolny dostęp do artykułu na stronie internetowej czasopisma.